Het vertrouwen dat consumenten hebben in Nederlandse financiële instellingen zit weer in de lift. Deze is nog niet op hetzelfde niveau als voor het begin van de crisis in 2008, maar ten overstaande van 2013 is er volgens peilingen van De Nederlandsche Bank (DNB) geen verdere daling.
Ieder jaar berekent DNB met de DNB Household Survey (DHS) in april het consumentenvertrouwen in de financiële markt. Dit wordt door middel van een steekproef onder de Nederlandse bevolking van 16 jaar en ouder gehouden, omdat het vertrouwen van het publiek in financiële instellingen een belangrijke voorwaarde is voor een stabiel financieel stelsel.
Volgens de resultaten van het meest recente onderzoek is bij consumenten het oordeel over de deskundigheid van bestuurders van financiële instellingen ten opzichte van een jaar eerder fors gestegen. Het oordeel van de integriteit van de instellingen blijft echter overwegend negatief.
DHS steekproef
Elk jaar peilt DNB of respondenten er vertrouwen in hebben dat hun eigen bank, levensverzekeraar en pensioenfonds aan zijn financiële verplichtingen zal gaan voldoen. Tussen april 2013 en 2014 steeg dit vertrouwen lichtjes van 71% naar 73% procent. In 2007 was dit vertrouwen nog 90%. Vooral bij banken en verzekeraars varieert het vertrouwen sinds 2009 binnen smalle en stabiele marges.
Ook wordt het vertrouwen in de eigen levensverzekeraar onderzocht, welke het afgelopen jaar is gestegen van 72% naar 76%. Bij de vraag of er vertrouwen is dat banken, levensverzekeraars en pensioenfondsen in het algemeen aan hun verplichtingen zullen gaan voldoen valt op dat respondenten een sterker vertrouwen hebben in hun eigen bank, verzekeraar of pensioenfonds dan in de banken, verzekeraars en pensioenfondsen in het algemeen. Dit is geen onverwachte uitkomst voor banken en verzekeraars, omdat men anders een motief heeft om van instelling te veranderen. Dit geldt echter niet voor pensioenfondsen, omdat consumenten niet zelf kunnen kiezen bij wie ze hun pensioen onderbrengen.
Grote investering van 50.000 euro? Stel je voor: je hebt een grote investering op het oog. Misschien wil je een nieuwe auto kopen, je huis verbouwen of een andere droom realiseren. Een lening van €50.000 kan een oplossing zijn. Maar wat kost dat nou eigenlijk per maand? In deze blog leggen we het je uit. […]
Online gokken populair in Nederland Sinds de online gokmarkt in 2021 openging, wagen steeds meer Nederlanders weleens een gokje in een online casino. Voor de meeste mensen blijft dit een onschuldig spelletje, maar voor sommigen neemt gokken een grotere rol in hun leven en budget in. Dit kan gevolgen hebben, vooral als je een lening […]
Financiele steun voor elektrisch rijden Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Misschien overweeg jij ook om een elektrische auto aan te schaffen. Maar hoe zit het eigenlijk met de SEPP-subsidie? Deze financiële steun van de overheid maakt elektrisch rijden een stukje voordeliger. Toch komt er binnenkort een einde aan. Lees verder en ontdek wat dit betekent […]
100% online dienstverlening
Voor het aanvragen van een lening hoef je bij Geldshop jouw huis niet uit. Offertes zijn in uw eigen veilige omgeving beschikbaar. Ook heb je de mogelijkheid om een offerte digitaal te accepteren en jouw documenten te uploaden. Printen en naar de brievenbus lopen is dus niet nodig.
Als klant van Geldshop krijg je een eigen online omgeving waar je de producten die je via Geldshop hebt afgesloten kunt terugvinden. Hier kun je ook eenvoudig jouw zaken regelen zoals het doen van een opname of het wijzigen van jouw limiet.
Vraag je een lening aan via Geldshop, dan kun je rekenen op uitstekende service. Onze klanten waarderen ons met een hoge score op het onafhankelijke reviewplatform Trustpilot.