Wegwijs in financiële ruimte

Social media en de financiële sector: match of een no-go?

Datum: 2 juli 2014

Iedereen is tegenwoordig wel social. Of dit nu via Facebook, Instagram, een weblog of Twitter is: we zitten online. Ieder succesvol merk lijkt inmiddels dan ook flink wat olie te willen stoppen in zijn eigen social media motor. Hoe zit dat bij organisaties uit de financiële sector?

Social media is langzamerhand de meest effectieve vorm van interactieve communicatie geworden. Veel merken en bedrijven stoppen dan ook steeds meer tijd en geld in hun online vertegenwoordiging, om uiteindelijk zo dicht mogelijk bij hun doelgroep te komen staan. Wij, als klant, benaderen bedrijven dan ook steeds vaker via Twitter en Facebook als er een vraag is, delen onze waardering of kritiek via deze weg en blijven zo op de hoogte van het laatste nieuws.

Op het gebied van de financiële dienstverlening, is een goede band opbouwen met klanten een van de grootste vereisten. Hierbij spelen de voordelen van een goede communicatieve relatie voor zich. U zou dan ook denken dat social media en de financiële sector hand in hand gaan. Toch zijn er nog veel dienstverleners die de social stap nog niet hebben gemaakt of social media verkeerd inzetten, terwijl het veel kansen biedt.

De kansen van social media

De openheid van social media kan angst in boezemen bij financiële bedrijven. Vooral als het om geld gerelateerde onderwerpen gaat, kunnen de gemoederen hoog oplopen. Met de komst van social media heeft iedereen ineens een stem. Een stem die we nu ook hoorbaar kunnen maken waardoor problemen en kritiek open en bloot op straat komen te liggen in de vorm van negatieve publiciteit. Dit schrikt veel bedrijven af of ze reageren te defensief en laten zo kansen liggen, terwijl er juist voordelen uit gehaald kunnen worden.

Door klanten het gevoel te geven dat ze serieus worden genomen, door naar ze te luisteren, te reageren en vervolgens ook aanpassingen te maken, werkt u samen aan de verbetering van producten, diensten en de algehele bedrijfsstrategie. Dit schept vertrouwen en als deze investering na verloop van tijd goed loopt, zullen klanten zich ook positiever uitlaten over de organisatie. En juist dit vertrouwen is misschien wel extra belangrijk voor de financiële sector, die de afgelopen jaren heel wat te voortduren heeft gehad met de crisis en slechte publiciteit.

Tenslotte biedt social media ook een effectieve manier om nieuws, blogs en achtergrondinformatie te verspreiden. Ook kunnen de vragen en problemen van klanten soms sneller worden gehoord en opgelost en kunnen klanten met elkaar in contact komen (mond-tot-mond-reclame). Meer hierover lees je in dit artikel op Marketingsfact.nl.

Recente artikelen

22 november 2024
Wat is het maandbedrag van een lening van 50.000 euro?

Grote investering van 50.000 euro? Stel je voor: je hebt een grote investering op het oog. Misschien wil je een nieuwe auto kopen, je huis verbouwen of een andere droom realiseren. Een lening van €50.000 kan een oplossing zijn. Maar wat kost dat nou eigenlijk per maand? In deze blog leggen we het je uit. […]

20 november 2024
Kan de bank zien dat je gokt?

Online gokken populair in Nederland Sinds de online gokmarkt in 2021 openging, wagen steeds meer Nederlanders weleens een gokje in een online casino. Voor de meeste mensen blijft dit een onschuldig spelletje, maar voor sommigen neemt gokken een grotere rol in hun leven en budget in. Dit kan gevolgen hebben, vooral als je een lening […]

18 november 2024
Hoe lang nog SEPP-subsidie?

Financiele steun voor elektrisch rijden Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Misschien overweeg jij ook om een elektrische auto aan te schaffen. Maar hoe zit het eigenlijk met de SEPP-subsidie? Deze financiële steun van de overheid maakt elektrisch rijden een stukje voordeliger. Toch komt er binnenkort een einde aan. Lees verder en ontdek wat dit betekent […]

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram