Wegwijs in financiële ruimte

De AFM vergunning

Datum: 14 juli 2020

Weloverwogen online geldlening

Steeds minder consumenten sluiten een flitskrediet af. Het is een slimme keuze om geen flitskrediet af te sluiten. De kosten van een flitskrediet (ook wel minilening genoemd) zijn hoog en brengt de consument al snel in problemen. De reden van de daling van het aantal flitskredieten is de toename van meer bewustwording onder consumenten. Dit scherpt de toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan. Maar, wat houdt eigenlijk precies het toezicht van Autoriteit Financiële Markten in?

Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Op de Nederlandse financiële markten is de AFM de onafhankelijke toezichthouder. De AFM zorgt voor bescherming van de Nederlandse consumenten door toezicht te houden op financiële dienstverleners. De AFM voorziet alleen financieel gezonde ondernemingen van een vergunning. Naast het voorzien van vergunningen, controleert de AFM of de financiële dienstverleners zich houden aan de juiste regels en wetgeving, waarbij het klantbelang voorop staat. Wanneer dit niet het geval is, moet de AFM een onderzoek hiernaar uitvoeren, de financiële dienstverlener een waarschuwing geven of in het ergste geval zelfs de vergunning van de financiële dienstverlener intrekken.

Toezicht op online geld lenen door de AFM

Naast de toezicht op financiële dienstverleners, houdt de AFM ook toezicht op de kredieten die online worden afgesloten. Een onderdeel hiervan is het extra aangescherpte toezicht op flitskredieten. Het is van belang om te voorkomen dat kwaadwillige online kredietverstrekkers consumenten belasten met hoge kosten. Check daarom altijd of de online kredietverstrekker een vergunning van de AFM heeft. Wanneer dit het geval is, is het voor jou ook duidelijk dat je met een financiële dienstverlener die te vertrouwen is de samenwerking aangaat.

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Initieel zorgen wij ervoor dat onenigheid tussen aanvrager en kredietverstrekker uitblijft. Mocht er wel sprake zijn van een conflict of klacht, dan kan je eerst terecht bij de financiële dienstverlener zelf. Wordt je klacht daar niet naar wens opgelost? Dan kan je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Wanneer je klacht nog steeds niet naar tevredenheid afgehandeld, dan is er nog de financiële Ombudsman.

Recente artikelen

16 april 2025
Geld lenen naast je hypotheek, wat zijn de mogelijkheden?

Kun je geld lenen naast je hypotheek? Geld lenen naast je hypotheek: mag dat eigenlijk wel? Het is een vraag die we bij Geldshop vaak krijgen. En dat is niet gek. Want stel je hebt net een huis gekocht en je wilt nog verbouwen, nieuwe meubels kopen of je woning verduurzamen. Dan is extra financiële […]

14 april 2025
Doe de jaarlijkse lening check!

Check je lening: wanneer heb jij voor het laatst gekeken? Je hebt ooit een lening afgesloten, de aflossing loopt prima en je denkt er verder niet meer aan. Begrijpelijk, maar niet verstandig. Net als je energie- of internetabonnement verdient ook je lening een regelmatige lening check. Want je situatie kan veranderd zijn – en dat […]

11 april 2025
Het belang van het opbouwen van een financiële buffer

Financiële buffer opbouwen: waarom het belangrijk is Een financiële buffer helpt je om je geldzaken slim te regelen en voorbereid te zijn op onverwachte situaties. In deze blog leggen we je uit wat een financiële buffer precies is, waarom het verstandig is om er een op te bouwen, en hoe jij dat stap voor stap […]

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram