Wegwijs in financiële ruimte

De AFM vergunning

Datum: 14 juli 2020

Weloverwogen online geldlening

Steeds minder consumenten sluiten een flitskrediet af. Het is een slimme keuze om geen flitskrediet af te sluiten. De kosten van een flitskrediet (ook wel minilening genoemd) zijn hoog en brengt de consument al snel in problemen. De reden van de daling van het aantal flitskredieten is de toename van meer bewustwording onder consumenten. Dit scherpt de toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan. Maar, wat houdt eigenlijk precies het toezicht van Autoriteit Financiële Markten in?

Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Op de Nederlandse financiële markten is de AFM de onafhankelijke toezichthouder. De AFM zorgt voor bescherming van de Nederlandse consumenten door toezicht te houden op financiële dienstverleners. De AFM voorziet alleen financieel gezonde ondernemingen van een vergunning. Naast het voorzien van vergunningen, controleert de AFM of de financiële dienstverleners zich houden aan de juiste regels en wetgeving, waarbij het klantbelang voorop staat. Wanneer dit niet het geval is, moet de AFM een onderzoek hiernaar uitvoeren, de financiële dienstverlener een waarschuwing geven of in het ergste geval zelfs de vergunning van de financiële dienstverlener intrekken.

Toezicht op online geld lenen door de AFM

Naast de toezicht op financiële dienstverleners, houdt de AFM ook toezicht op de kredieten die online worden afgesloten. Een onderdeel hiervan is het extra aangescherpte toezicht op flitskredieten. Het is van belang om te voorkomen dat kwaadwillige online kredietverstrekkers consumenten belasten met hoge kosten. Check daarom altijd of de online kredietverstrekker een vergunning van de AFM heeft. Wanneer dit het geval is, is het voor jou ook duidelijk dat je met een financiële dienstverlener die te vertrouwen is de samenwerking aangaat.

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Initieel zorgen wij ervoor dat onenigheid tussen aanvrager en kredietverstrekker uitblijft. Mocht er wel sprake zijn van een conflict of klacht, dan kan je eerst terecht bij de financiële dienstverlener zelf. Wordt je klacht daar niet naar wens opgelost? Dan kan je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Wanneer je klacht nog steeds niet naar tevredenheid afgehandeld, dan is er nog de financiële Ombudsman.

Recente artikelen

20 november 2024
Kan de bank zien dat je gokt?

Online gokken populair in Nederland Sinds de online gokmarkt in 2021 openging, wagen steeds meer Nederlanders weleens een gokje in een online casino. Voor de meeste mensen blijft dit een onschuldig spelletje, maar voor sommigen neemt gokken een grotere rol in hun leven en budget in. Dit kan gevolgen hebben, vooral als je een lening […]

18 november 2024
Hoe lang nog SEPP-subsidie?

Financiele steun voor elektrisch rijden Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Misschien overweeg jij ook om een elektrische auto aan te schaffen. Maar hoe zit het eigenlijk met de SEPP-subsidie? Deze financiële steun van de overheid maakt elektrisch rijden een stukje voordeliger. Toch komt er binnenkort een einde aan. Lees verder en ontdek wat dit betekent […]

15 november 2024
Vanaf 19 november kun je meer lenen

Wat betekent dit voor jou? Vanaf 19 november 2024 veranderen de regels voor het lenen van consumptief krediet in Nederland. Dankzij een gunstige economische situatie, waarin de inkomens harder stegen dan de kosten van levensonderhoud, is er vanaf nu meer leenruimte. Dit geldt niet alleen voor algemene kredieten, maar ook voor duurzame leningen om je […]

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram