Bankmedewerkers sceptisch over eigen dienstverlening
Datum: 23 oktober 2014
Volgens onderzoek van EenVandaag vinden veel bankmedewerkers dat de dienstverlening aan klanten sinds de start van de financiële crisis in 2008 nauwelijks is verbeterd. Ruim 600 bankmedewerkers die lid zijn van een vakbond gaven tijdens het onderzoek aan dat ze niet onder de indruk zijn van hoe de service zich heeft ontwikkeld.
Een derde van de ondervraagden zegt geen verschil te merken, terwijl een derde van de werknemers zegt waar te nemen dat de service aan consumenten slechter is geworden. Daarbij zegt meer dan de helft van de medewerkers nog altijd soms (49%) of zelfs vaak (12%) spanning te voelen tussen het klantbelang en de producten die ze verkopen. Spanning die er volgens de Autoriteit Financiële Markten niet zou moeten zijn. Volgens AFM-voorzitter Merel Van Vroonhoven is er wel een bereidheid te zien in de cultuurverandering bij banken, maar is het verandervermogen in de sector nog te laag.
Veel medewerkers zijn dan ook sceptisch over de maatregelen die de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) neemt om het gedrag in de sector te verbeteren. Slechts 23% denkt dat de regels gaan helpen om het klantbelang centraal te stellen. Zo heerst er verdeeldheid over de vraag voor wie precies het tuchtrecht zou moeten gelden.
Tuchtrecht
De afgelopen jaren kenmerken zich met grote incidenten op de financiële markten, die het consumentenvertrouwen in financiële ondernemingen ernstig schaadden. Om dit vertrouwen weer op te krikken is er een groot aantal maatregelen getroffen, om nieuwe problemen te voorkomen en het vertrouwen te herstellen.
Denk hierbij aan maatregelen als de introductie van de algemene zorgplicht, maar ook door de beslissing van het kabinet om in de bankensector het tuchtrecht te introduceren, naar initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) Het kabinet vindt het van belang dat de sector tuchtrecht zelf organiseert. Naar verwachting gaan beide maatregelen voor nieuwe medewerkers in vanaf 1 januari 2015 en voor bestaande medewerkers per 2016.
Van de ondervraagden vindt de helft (51%) het een slecht idee te vinden dat alle medewerkers zich moeten verantwoorden. Zij zien liever dat het tuchtrecht alleen voor de top en medewerkers in commerciële functies gaat gelden. Het onderzoek is uitgevoerd door het Utrecht Sustainable Finance Lab. Zij ondervroegen 600 vakbondsleden over de bankcultuur, werkdruk en dienstverlening.
Grote investering van 50.000 euro? Stel je voor: je hebt een grote investering op het oog. Misschien wil je een nieuwe auto kopen, je huis verbouwen of een andere droom realiseren. Een lening van €50.000 kan een oplossing zijn. Maar wat kost dat nou eigenlijk per maand? In deze blog leggen we het je uit. […]
Online gokken populair in Nederland Sinds de online gokmarkt in 2021 openging, wagen steeds meer Nederlanders weleens een gokje in een online casino. Voor de meeste mensen blijft dit een onschuldig spelletje, maar voor sommigen neemt gokken een grotere rol in hun leven en budget in. Dit kan gevolgen hebben, vooral als je een lening […]
Financiele steun voor elektrisch rijden Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Misschien overweeg jij ook om een elektrische auto aan te schaffen. Maar hoe zit het eigenlijk met de SEPP-subsidie? Deze financiële steun van de overheid maakt elektrisch rijden een stukje voordeliger. Toch komt er binnenkort een einde aan. Lees verder en ontdek wat dit betekent […]
100% online dienstverlening
Voor het aanvragen van een lening hoef je bij Geldshop jouw huis niet uit. Offertes zijn in uw eigen veilige omgeving beschikbaar. Ook heb je de mogelijkheid om een offerte digitaal te accepteren en jouw documenten te uploaden. Printen en naar de brievenbus lopen is dus niet nodig.
Als klant van Geldshop krijg je een eigen online omgeving waar je de producten die je via Geldshop hebt afgesloten kunt terugvinden. Hier kun je ook eenvoudig jouw zaken regelen zoals het doen van een opname of het wijzigen van jouw limiet.
Vraag je een lening aan via Geldshop, dan kun je rekenen op uitstekende service. Onze klanten waarderen ons met een hoge score op het onafhankelijke reviewplatform Trustpilot.