Wegwijs in financiële ruimte

De AFM vergunning

Datum: 14 juli 2020

Weloverwogen online geldlening

Steeds minder consumenten sluiten een flitskrediet af. Het is een slimme keuze om geen flitskrediet af te sluiten. De kosten van een flitskrediet (ook wel minilening genoemd) zijn hoog en brengt de consument al snel in problemen. De reden van de daling van het aantal flitskredieten is de toename van meer bewustwording onder consumenten. Dit scherpt de toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan. Maar, wat houdt eigenlijk precies het toezicht van Autoriteit Financiële Markten in?

Autoriteit Financiële Markten (AFM)

Op de Nederlandse financiële markten is de AFM de onafhankelijke toezichthouder. De AFM zorgt voor bescherming van de Nederlandse consumenten door toezicht te houden op financiële dienstverleners. De AFM voorziet alleen financieel gezonde ondernemingen van een vergunning. Naast het voorzien van vergunningen, controleert de AFM of de financiële dienstverleners zich houden aan de juiste regels en wetgeving, waarbij het klantbelang voorop staat. Wanneer dit niet het geval is, moet de AFM een onderzoek hiernaar uitvoeren, de financiële dienstverlener een waarschuwing geven of in het ergste geval zelfs de vergunning van de financiële dienstverlener intrekken.

Toezicht op online geld lenen door de AFM

Naast de toezicht op financiële dienstverleners, houdt de AFM ook toezicht op de kredieten die online worden afgesloten. Een onderdeel hiervan is het extra aangescherpte toezicht op flitskredieten. Het is van belang om te voorkomen dat kwaadwillige online kredietverstrekkers consumenten belasten met hoge kosten. Check daarom altijd of de online kredietverstrekker een vergunning van de AFM heeft. Wanneer dit het geval is, is het voor jou ook duidelijk dat je met een financiële dienstverlener die te vertrouwen is de samenwerking aangaat.

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Initieel zorgen wij ervoor dat onenigheid tussen aanvrager en kredietverstrekker uitblijft. Mocht er wel sprake zijn van een conflict of klacht, dan kan je eerst terecht bij de financiële dienstverlener zelf. Wordt je klacht daar niet naar wens opgelost? Dan kan je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Wanneer je klacht nog steeds niet naar tevredenheid afgehandeld, dan is er nog de financiële Ombudsman.

Recente artikelen

9 april 2025
Risk-based pricing; wat is het en hoe werkt het?

Wat is risk based pricing? Wanneer je een lening afsluit, wil je natuurlijk weten welke rente je op je persoonlijke lening je betaalt. Maar wist je dat deze rente voor iedereen anders kan zijn? Dat komt door risk based pricing, oftewel rente op basis van risico. In dit blog leggen we uit wat risk based […]

7 april 2025
Geld lenen voor schulden

Is geld lenen voor schulden mogelijk? Geld lenen voor schulden klinkt misschien tegenstrijdig, maar het kan juist dé stap zijn om je financiële situatie weer op de rit te krijgen. Misschien herken je het wel: je wilt af van openstaande rekeningen, verschillende schulden en alle stress die daarbij hoort. Maar telkens als je een lening […]

4 april 2025
Ontdek deze 5 redenen lening oversluiten

5 Redenen lening oversluiten Als je leent, wil je dit natuurlijk goed doen. Met de laagste rente en de beste voorwaarden, passend bij jouw situatie. Maar heb je al een of meerdere leningen lopen? Misschien is het dan tijd om eens te kijken of je lening nog wel up-to-date is. In dit blog geven wij […]

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram