Financiële dienstverleners zijn verplicht om een dienstverleningsdocument (DVD) te verstrekken aan klanten. In dit DVD moeten de diensten die een instelling aanbiedt helder en begrijpelijk worden omschreven. Onderzoek wijst nu echter uit dat één op de drie financiële dienstverleners geen DVD beschikbaar heeft op de eigen website.
Welke producten worden er aangeboden? Hoe zit het met de kosten? Wordt er nazorg geboden? En als er klachten zijn, waar kan men dan terecht? Het dienstverleningsdocument verschaft alle informatie en de voorwaarden over de financiële dienstverlener die belangrijk zijn voor een klant om te weten. Sinds 8 juli 2013 is het verplicht het document te plaatsen, in een ‘nieuwe stijl’, voor producten die vallen onder het provisieverbod – voor zowel zelfstandige adviseurs, bemiddelaars, adviseurs van banken en verzekeraars. Het document moet zo goed vindbaar zijn en aan een gestandaardiseerde vorm voldoen, zodat klanten onderling de DVD’s goed met elkaaar kunnen vergelijken.
Onderzoek
Adviesbureau Oostdam & Partners deed onlangs onderzoek naar het gebruik van het DVD in de praktijk. In totaal analyseerde het bureau 180 DVD’s van ruim 80 financiële dienstverleners. Hieruit bleek dat één op de drie financiële dienstverleners geen DVD op de eigen website had staan – en dat is tegen de regels. Bij nog eens 11 documenten bleken de documenten bij het openen leeg te zijn en vijf dienstverleners bleken helemaal geen website te hebben. Dat betekent dat dus 34% van de onderzochte financiële dienstverleners niet aan de vereisten voldoet.
Inhoudelijk werden de dienstverleningsdocumenten ook met elkaar vergeleken. Zo werd gekeken naar de gemiddelde kosten van financieel advies en blijk dat de prijzen hiervoor zeer uiteenlopen. Zo kunnen bij vergelijkbare diensten de verschillen tussen hoogste tarieven en laagste tarieven wel 6 keer zo veel zijn - €250 tegenover €1.715, voor dezelfde diensten. Toegespitst op een hypotheek, blijken de gemiddelde advies- en bemiddelingskosten in totaal rond de €2.600 te liggen. Gemiddelde advies- en afsluitkosten voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn €800.
Wat is het nut?
Het dienstverleningsdocument wordt als een belangrijk hulpmiddel gezien voor de consument. Doordat alle informatie over de belangen van de instelling en de aard, reikwijdte en kosten van de dienst op een rij worden vermeld heeft de consument een goed overzicht en kan zo de DVD’s van verschillende dienstverleners met elkaar vergelijken. Op deze manier kan de consument de beste keuze maken met welke adviseur of bemiddelaar zaken worden gedaan.
Dienstverleners zijn overigens verplicht het document aan de consument te overhandigen voordat er een contract wordt ondertekent en de samenwerking is begonnen. Meestal gebeurt dit dus voor, tijdens of kort na het eerste oriënterende gesprek.