Het is zorgelijk dat veel Nederlanders geen extra geld achter de hand hebben voor onvoorziene uitgaven. Ongeveer 70% van de Nederlanders heeft geen spaarpotje hiervoor. Heb je moeite met het apart zetten van geld? In dit artikel leggen wij jou uit hoe een huishoudboekje je hiermee op weg kan helpen.
Huishoudboekje
Tegenwoordig is een huishoudboekje onmisbaar. In dit boekje noteer je verschillende huishouduitgaven zoals boodschappen, eventuele hulp in de huishouding en voorzieningen voor in huis. Op deze manier kunnen gezinnen samen het overzicht van de verschillende uitgaande maar ook inkomende geldstromen bewaren.
Een huishoudboekje creëert naast overzicht ook inzicht in de kosten van jouw huishouden. Merk je bijvoorbeeld dat er bij jullie thuis meer geld wordt uitgegeven aan energie dan normaal? Misschien is het dan tijd om te zoeken naar een nieuwe leverancier of toch te kijken naar manieren om energie te besparen in huis. Eventueel moet je dan nieuwe investeringen doen om energie te besparen en zo kosten te verlagen. Met behulp van het huishoudboekje kun je bewuster sparen en houdt je hierdoor misschien wel wat geld over aan het einde van de maand!
Online huishoudboekje
Het is natuurlijk niet echt meer van deze tijd om in een schrift alle in- en uitgaven te noteren. Gelukkig kun je ook gemakkelijk een huishoudboekje bijhouden in excel. Er is op internet ook genoeg software gratis beschikbaar. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld MijnGeldzaken.nl voor gebruiken of CashFlow. Naast deze programma’s zijn er ook veel banken die je een extra service kunnen bieden door het aanbieden van hun tool om de financiële administratie bij te houden. Het gemakkelijke van een online huishoudboekje is dat verschillende uitgaven en inkomsten automatisch in de goede categorie worden ingedeeld. Via zo’n tool van jouw bank krijg je meestal ook een begrotingsadvies. Dit begrotingsadvies is gebaseerd op jouw uitgaven vergeleken met de uitgaven van andere gebruikers van de tool. Zo ontstaat er een advies over op welke categorie je wellicht kunt besparen.
Alles op orde
Heb je ervoor gekozen om aan de slag te gaan met een huishoudboekje? Volgende punten moeten sowieso worden meegenomen in jouw huishoudboekje:
- Je vaste lasten. Vaste lasten kun je in een keer betalen of per halfjaar of kwartaal. Deze moet je bij elkaar op rekenen en omrekenen in maandelijkse vaste lasten.
- Je variabele lasten. Wekelijks geef je een verschillende bedrag uit aan verschillende categorieën. Houd deze goed bij en noteer je uitgaven per categorie. Hierbij kun je denken aan boodschappen, etentjes, ontspanning, uitjes, hobby of cadeaus.
- Jouw netto inkomen of dat van jouw huishouden. Hierbij horen ook de inkomsten zoals vakantiegeld, toeslagen die je ontvangt of een dertiende maand bij.
- Als laatste moet je berekenen hoeveel geld je per maand overhoudt. Dit bedrag kun je apart zetten en gebruiken voor onverwachte uitgaven.
Proberen om rood staan te voorkomen?
Merk je toch dat je aan het eind van de maand steeds geld tekort komt? Kijk dan met behulp van je huishoudboekje na waar je grootste uitgaven naar toe gaan en waar je wellicht kunt besparen. Je kunt beginnen met het vergelijken van aanbod van andere verzekeringen en leveranciers. Daarnaast kun je kijken naar welke abonnementen je nog allemaal hebt lopen en welke je misschien beter kunt afzeggen.
Het belangrijkste is dat je niet rood komt te staan. Doordat de rente hoog is, kost rood staan nog meer geld. Ondertussen kun je misschien wel kiezen voor een doorlopend krediet of een persoonlijke lening. In de tijd dat je bezig bent met het op orde stellen van je financiën heb je daardoor altijd een spaarpotje achter de hand door het hebben van een doorlopend krediet of een persoonlijke lening.