Keuzes en ervaringen van consumenten bij een persoonlijke lening
Het Nibud heeft onderzocht welke keuzes consumenten maken bij het afsluiten van een lening. Het Nibud streeft naar een Nederland zonder geldproblemen, vandaar dat dit onderzoek is gedaan. Het is belangrijk om te weten welke aspecten van invloed zijn op het ontstaan van problemen. Leningen kunnen namelijk een risico vormen omdat het gaat om een langetermijnverplichting, die ook in de toekomst moet worden nagekomen. In het onderzoek van Nibud is gekeken naar hoe mensen persoonlijke leningen ervaren en welke factoren de consument beïnvloeden bij het afsluiten van een lening.
Cijfers uit het onderzoek
Aan dit onderzoek hebben 850 consumenten meegedaan die de afgelopen twee jaar een lening hebben afgesloten via een intermediair. De grootste groep die heeft meegedaan aan dit onderzoek zijn mensen tussen de 46-55 jaar. Van de 850 consumenten die hebben meegedaan aan dit onderzoek zorgde de lening voor 56% van de respondenten voor rust in hun financiële situatie. Een kwart van de respondenten ervaarde de lening als een last. Het meest voorkomende bedrag van de lening die werd afgesloten was €10.000 tot €15.000. De gemiddelde looptijd van de leningen is 9 tot 10 jaar. In de top 3 van leendoelen staat een auto op nummer 1, gevolgd door een verbouwing en op nummer 3 het oversluiten van reeds bestaande leningen.
Wat opmerkelijk is, is dat 6% van de consumenten geen idee had van de hoogte van het geleende bedrag. Daarnaast had 13% geen idee wat de looptijd van de lening was en 38% had geen idee van het totale bedrag wat zij moesten terugbetalen. De belangrijkste financiële aspecten waar de consument op let bij het afsluiten van een lening zijn het rentepercentage, het te lenen bedrag en de hoogte van het maandbedrag. Op de vraag: ‘’welke intermediair past bij mij’’ antwoordden de meeste consumenten dat zij de snelheid waarmee alles geregeld wordt het belangrijkst vinden.
Maar hoe kiest de consument zijn lening? Maar liefst 96% van de respondenten koos hun lening door eerst te kijken of de aflossing te betalen was. Daarnaast heeft 82% van de respondenten eerst meerdere leningen en kredietverstrekkers vergeleken voordat er een keuze werd gemaakt.
Keuzeomgeving
Het Nibud heeft getest of een kleine aanpassing op een webpagina van een kredietverstrekker of intermediair invloed heeft op de lening die mensen kiezen. Hieruit bleek dat de manier waarop er keuzes en informatie wordt gepresenteerd van invloed is op het keuzegedrag van de consument.
Tevredenheid
Al met al is 92% van de consumenten tevreden met hun lening. Voor slechts 5% van de consumenten valt het terug te betalen van de lening tegen. Bij de vraag: ‘’Als je de keuze opnieuw mocht maken, zou je dan wat anders doen?’’ antwoordt 78% van de consumenten dat ze precies dezelfde keuze zouden maken en slechts 14% zou een kleine aanpassing maken.
Het lijkt erop dat consumenten hun lening zonder problemen ervaren. De looptijd van de lening is een belangrijke factor voor hoe consumenten hun lening ervaren. Op het moment dat de lening een langere looptijd heeft daalt de tevredenheid van de consument. Dit probleem is terug te zien bij mensen die moeite hebben met het terugbetalen van hun lening.
Meer weten? Lees het hele rapport van Nibud.