Iedereen is tegenwoordig wel social. Of dit nu via Facebook, Instagram, een weblog of Twitter is: we zitten online. Ieder succesvol merk lijkt inmiddels dan ook flink wat olie te willen stoppen in zijn eigen social media motor. Hoe zit dat bij organisaties uit de financiële sector?
Social media is langzamerhand de meest effectieve vorm van interactieve communicatie geworden. Veel merken en bedrijven stoppen dan ook steeds meer tijd en geld in hun online vertegenwoordiging, om uiteindelijk zo dicht mogelijk bij hun doelgroep te komen staan. Wij, als klant, benaderen bedrijven dan ook steeds vaker via Twitter en Facebook als er een vraag is, delen onze waardering of kritiek via deze weg en blijven zo op de hoogte van het laatste nieuws.
Op het gebied van de financiële dienstverlening, is een goede band opbouwen met klanten een van de grootste vereisten. Hierbij spelen de voordelen van een goede communicatieve relatie voor zich. U zou dan ook denken dat social media en de financiële sector hand in hand gaan. Toch zijn er nog veel dienstverleners die de social stap nog niet hebben gemaakt of social media verkeerd inzetten, terwijl het veel kansen biedt.
De kansen van social media
De openheid van social media kan angst in boezemen bij financiële bedrijven. Vooral als het om geld gerelateerde onderwerpen gaat, kunnen de gemoederen hoog oplopen. Met de komst van social media heeft iedereen ineens een stem. Een stem die we nu ook hoorbaar kunnen maken waardoor problemen en kritiek open en bloot op straat komen te liggen in de vorm van negatieve publiciteit. Dit schrikt veel bedrijven af of ze reageren te defensief en laten zo kansen liggen, terwijl er juist voordelen uit gehaald kunnen worden.
Door klanten het gevoel te geven dat ze serieus worden genomen, door naar ze te luisteren, te reageren en vervolgens ook aanpassingen te maken, werkt u samen aan de verbetering van producten, diensten en de algehele bedrijfsstrategie. Dit schept vertrouwen en als deze investering na verloop van tijd goed loopt, zullen klanten zich ook positiever uitlaten over de organisatie. En juist dit vertrouwen is misschien wel extra belangrijk voor de financiële sector, die de afgelopen jaren heel wat te voortduren heeft gehad met de crisis en slechte publiciteit.
Tenslotte biedt social media ook een effectieve manier om nieuws, blogs en achtergrondinformatie te verspreiden. Ook kunnen de vragen en problemen van klanten soms sneller worden gehoord en opgelost en kunnen klanten met elkaar in contact komen (mond-tot-mond-reclame). Meer hierover lees je in dit artikel op Marketingsfact.nl.